Openbaar vervoer

ovlogo

Ik begrijp het niet, die zogenaamde vooruitgang. Het gaat vooruit ja, maar in eerste instantie nog niet voor de consument

Met de vakantie in het vooruitzicht, de her en der oppoppende banners dat iedereen er vanaf 9 julli aan moet geloven en de praktijkverhalen van vervallen strippenkaarten, exorbitante tarieven anders en meedogenloze buschauffeurs die je zonder chip niet meer wensen te vervoeren heb ik me even in de todo’s verdiept wat me deed besluiten tot de aanschaf van twee chipkaarten op naam voor de jongens die nog wel eens een trein nemen en er eentje zeer binnenkort zelfs gedwongen wordt zo’n kaart te hebben omdat er anders geen medium is waarop het studentenreisproduct kan worden geplaatst. Twee persoonlijke OV-chipkaarten dus, en twee anonieme voor de zeer sporadisch maar soms wel tegelijk reizende trotse ouders. Dertig euro om alleen nog maar te kunnen reizen.

Onze jongste zoon, die regelmatig zijn vriendinnetje in het belendende dorpje bezoekt en daar bij voorkeur de trein voor neemt, toog gisteren -ruime OV-kaart-ervaring opgedaan in metro, bus en trein tijdens de weken in Parijs, Londen en New York- met de verse chipkaart naar het station Hengelo.

Enfin, samengevat: krap een dag later

  • staat er €45 zuurverdiend geld op de kaart waar je dus niks anders meer mee kun. €20,- moet je er gewoon op hebben staan om überhaupt een trein in te mogen.
  • hebben we al een keer met de uiterst vriendelijke OV-klantenservice aan de lijn gehangen
  • hebben we ongewenst een Mijn OV-chipkaart account (met persoonlijke gegevens privacyinstellingen)
  • hebben we ongewenst een Mijn NS-Account (idem) en
  • hebben we ongewenst een Mijn Syntus Account
  • lopen de eerste restitutieverzoeken bij de diverse instanties.

Voorheen trok hij een retourtje van €4 uit een automaat. Zo intuïtief is het dus helemaal niet, veroorzaakt door privatiseringsdrang, concessiekramp en marketingmonsters. De kern van deze misère blijkt dat waar je vroeger ‘met de trein’ ging je nu moet weten dat sommige treinstellen van een andere firma zijn en dat je dus het daarbij behorende paaltje moet gebruiken. Ik had me best ingelezen, maar dat heb ik echt nergens zien staan, en had ook ter plaatse wel beter aangegeven mogen staan.

Ik had me dus heel even verheugd op een OV-kaart met automatisch upload waarmee ik op elk moment in ieder willekeurig OV-voertuig kan stappen met de zekerheid dat ik aan het eind van de dag de beste deal heb gekregen die vanzelf van mijn rekening is gehaald. Dat vertrouwen is er dus nog lang niet.

Enkele verbeteringen liggen voor de hand:

  • laat de kaart gratis zijn, laat die €7,50 een borg zijn of laat het dezelfde €20 kosten die je op je kaart moet hebben staan. Iemand verdient hier stiekem aan mijn geld.
  • laat de kaarten al helemaal niet slechts 5 jaar geldig zijn
  • los de onderlinge verschillen tussen de vervoerders lekker zelf op en val de consument daar niet lastig mee

Ergerlijk, en dan moet ik zelf mijn eerste reisje nog maken.

Update 1: De Synus-restitutie-aanvraag is verwerkt en het geld wordt binnen 3(!) weken teruggestort. En: de eerste OV-chipkaart is gekoppeld aan “Mijn” NS account en kan nu ook daar restitutie aanvragen:

aanvraagmislukt

Update 2: in de media is te lezen dat er een vriendelijk actietarief geldt. De NS meldt “Adviesprijs normaal € 7,50. Nu tijdelijk voor slechts € 2. Deze actie loopt van in principe van 2 juni t/m 31 juli 2014“. Onze aanschaffen vielen ruim binnen de periode, maar ho maar. Kan ik geld terugkrijgen? “Nee, dit is helaas niet mogelijk.

Update 3: Na 10 minuten “al onze medewerkers zijn in gesprek” heeft een vriendelijke mevrouw het formulier aan de achterkant ingevuld (“Ik kan net als u niet Hengelo-Hengelo invullen dus ik doe Groningen”) en komt het binnen liefst 4 weken goed. Markant toen ik mijn inmiddels geleerde IBAN wilde noemen: Nee, gewoon het rekeningnummer ;-).

Alles dus weer koek-en-ei, alsof er niks gebeurd is, maar 3 accounts rijker.

1 gedachte over “Openbaar vervoer

  1. En denk eens aan de argeloze reiziger die in Schiphol aankomt en die nu ook geen “papieren” N.S.-kaartje meer kan kopen, die de tweetalige machines niet begrijpt, voor wie het verschil tussen(voorheen) Fyra en NS niet direct duidelijk is….Over betaling met internationaal geaccepteerde credit cards nog maar te zwijgen! Nederland op z’n kleinst. Welcome to unbridled capitalism…done badly.

Je kunt hier niet meer op reageren.