Consumentenplatform 1

Ondanks allerlei gezelligs dat hier te lezen is komen de meeste bezoekers toch binnen op die paar artikeltjes over een specifiek probleem. Google is dan vaak de eerste stap naar een oplossing is, zo werkt het bij mij ook. Vaak constateer ik dat hetzelfde probleem -geruststellend- bij meer mensen voorkomt maar dat er van een oplossing niet echt sprake is. Of er wordt wel een oplossing genoemd maar niemand die bevestigt dat het probleem daarmee ook inderdaad weg is. Daarom nu een serie om dagelijkse bevindingen/problemen met apparaten uit het recente verleden eens netjes vast te leggen. Doe er je voordeel mee.

1. Wasmachine Zanussi Lindo300 ZWF81663W, telefonisch besteld bij BCC telesales (jan 2015)

201501_pf-005_600De service van BCC teleservice was vriendelijk, klantgericht en prima, dit model kon niet in een winkel worden opgehaald maar slechts vanuit de webwinkel gratis worden bezorgd. De bezorging was twee dagen later een kwartier te vroeg en de op het hart drukkende instructie van de bezorger accuraat: U bent bekend met de transportschroeven? Niet vergeten die verwijderen, steeksleuteltje 10. De instructies op de doos en inlegvel van Zanussi waren eveneens helder maar de gehele plaatsingshandeling nam denk ik wel een uurtje in beslag. Daarna moet de wasmachine een keertje leeg draaien om de boel nog eens netjes schoon te maken en klaar.

Helaas. Waar het bij het proefdraaien nog een verbazend stil apparaat was, bleek het bij de eerste wasbeurt mis: de helft van de was was nog droog en was duidelijk iets niet in de haak. De maschine draaide helemaal niet maar had dat bij het droefdraaien zeker nog wel gedaan.

Op zondag de servicelijn van BCC gebeld (“heeft u de transportschroeven wel verwijderd?”) die uiteindelijk vol begrip geen andere optie meer overhield dan het langssturen van de servicedienst van Electrolux. Het zelf openschroeven van de achterkant om de losgelopen aandrijfriem (want zover was ik al deducerend al wel gekomen) weer aan te brengen werd streng afgeraden.

Een dag ging voorbij en de afspraak werd daarna snel gemaakt. De monteur moest inderdaad de op de bodem belande aandrijfriem terugplaatsen om de trommel van de Zanussi ZWF81663W weer te laten draaien. Zijn verklaring luidde dat het productieproces in de fabriek inmiddels dusdanig geoptimaliseerd is dat de laatste QA-controle niet meer wordt uitgevoerd. Men gokt er kennelijk op dat het allemaal wel goed zit en accepteert dat dat soms niet het geval is.

Een prima policy voor een Cloud-oplossing, minder geschikt voor wasmachines. Daarna overigens geen problemen meer gehad, prima machientje.