Luchtje

Het vliegverkeer boven Oost-Oekraïne nam juist tóe in de maanden voor de crash met MH17, dat blijkt uit onderzoek van de NOS. Tot nu toe dachten we dat de meeste luchtvaartmaatschappijen in maanden voor de ramp niet over het gebied vlogen.

nosnl20150406_0Zo opent het 20:00 journaal op 5 april 2015. Om vervolgens na de overige aankondigingen de diepte in te gaan:

Vlak na de crash met MH17 in Oost-Oekraïne waren er nogal wat vragen over KLM en Malaysian Airlines. Zij zouden als een van de weinige luchtvaartmaatschappijen over het conflictgebied hebben gevlogen. Nu blijkt uit onderzoek van de NOS dat veel meer maatschappijen dat deden. In de maanden voor die fatale dag, 17 juli, steeg het aantal vluchten boven Oost-Oekraïne zelfs fors. Verreweg de meeste maatschappijen, en dus ook KLM en Malaysian Airlines, gingen er van uit dat de situatie veilig was.

gevolgd door een reportage van Gert-Jan Dennekamp waarin de vliegbewegingen in de maanden voorafgaand aan de aanslag uit de doeken wordt gedaan.nosnl20150406_1

Ik werd tijdens het zien van dit nieuws getriggerd door het zinnetje “Tot nu toe dachten we dat de meeste luchtvaartmaatschappijen in maanden voor de ramp niet over het gebied vlogen”, wat de nieuwswaardigheid van het item moet verantwoorden en waarbij ik altijd denk: we?

Het item nodigt uit om met de NOS verder te onderzoeken op nos.nl, en daar lezen we nog eens duidelijker “Tot nu toe bestond het beeld dat veel vliegmaatschappijen het oosten van Oekraïne meden vanwege het conflict tussen de pro-Russische separatisten en het Oekraïense leger”.

Het eigenaardige is dat zowel de reportage als het onderzoek aantonen dat er duidelijk verschillende maatschappijen waren die hun vluchten daar juist wel waren gestopt toen duidelijk was dat er op 22 april een Antonov 30 was neergehaald.nosnl20150406_2

Nog veel opmerkelijker is dat dit nieuws daags na de uitzending van Argos wordt gebracht, waarin aangetoond werd dat de overheid op 14 juli op de hoogte was van de gevaren en maatregelen had kúnnen treffen om deze ramp te voorkomen, een bericht waarvan je hoopt dat het door een overheid wordt opgepakt om klaarheid te brengen en te leren voor de toekomst, zoals in de luchtvaart de mores is. Ik had zelfs verwacht dat het NOS-journaal met dát bericht zou openen. De geturfde statistieken van de maanden voorafgaand aan de ramp zijn vrij irrelevant ten opzichte van de directe briefing 3 dagen voor de ramp.

Wat mij betreft heeft dit bericht met de suggestief-vrijpleitende titel Juist meer vluchten boven Oost-Oekraïne voor MH17-ramp dus een zwaar luchtje en kan ik niets anders verzinnen dan dat het ministerie van Algemene Zaken het inzet als tegenwicht tegen de Argos-openbaarmaking, hopend dat een publieke opinie de irrelevantie van de constatering als vrijpleiting beleeft.nosnl201504060900

Zouden we zo naïef zijn? Ik heb de sterke indruk dat het duo Sjoerdsma en Omtzigt zich niet van de wijs zullen laten brengen.