Etnisch profileren

De advertenties die u ziet relevanter maken, dat is de reden waarom Google en facebook (zelfs al ben ik daar geen gebruiker van!) informatie van mij verzamelen. Anders gezegd: geld verdienen, véél geld verdienen. Dat is geen nieuws.

Toch geeft het een onbehaaglijk gevoel om te zien wát ze allemaal van je denken te weten, opgefrist en meer doordrongen dan ooit na het lezen van Je hebt wél iets te verbergen.

Over gisteren weet Google dus dat ik twee keer naar de vuilstort ben geweest waarvan de eerste keer (12:04) blijkbaar met zo’n volle aanhanger dat het het lijkt alsof ik met de fiets was, vervolgens naar de stad, met de auto heen en op de fiets terug, en vervolgens naar het voetbalveld en terug naar huis, alwaar ik -althans mijn telefoon- om 18:02 aankwam en niet meer wegging. Dat de uitslag daar 2-3 was en wie de doelpuntenmakers waren, dát is dan weer te onbelangrijk voor een goede advertentie.